Ceny polskich nieruchomości nie są dopasowane do możliwości kupujących

Data opublikowania: 28 października 2014

Nie jest to chyba żadnym zaskoczeniem, ale eksperci potwierdzili, że ceny dostępnych w Polsce nieruchomości są zbyt wysokie, a przez to niedostosowane do realnych możliwości kupujących. W związku z tym, znalezienie nabywcy trwa dłużej niż powinno.

Eksperci przyznają, że rozbieżności między występującymi na polskim rynku nieruchomości cenami ofertowymi, a tymi transakcyjnymi jest bardzo duża, oznacza to, że proponowane ceny nie są dostosowane do rzeczywistych możliwości nabywców. Ze względu na wygórowane oferty, zainteresowanie nimi nie jest zbyt duże. W związku z tym, na sfinalizowanie transakcji trzeba czekać dłużej, niż planują sprzedawcy. Optymistyczne prognozy zakładają, że już po miesiącu od wystawienia oferty nieruchomością zainteresowanych powinno być co najmniej kilku potencjalnych kupców. Okazuje się jednak, że w Polsce ten okres wydłuża się do 3, 4, a czasem nawet 6 miesięcy.

Ceny polskich nieruchomości Przyspieszenie procesu sprzedażowego może nastąpić, dzięki udanym negocjacjom, jednak wielu właścicieli twardo trzyma się ceny wyjściowej, a to znacznie utrudnia osiągnięcie kompromisu. Specjaliści z branży nieruchomości twierdzą, że problem ze zbyt wysokimi cenami to skutek niedostatecznej wiedzy samych sprzedających. Często nie zdają sobie oni sprawy z rynkowych realiów i nie mają pojęcia, że proponowane przez nich stawki są wygórowane. Dlatego też przed wystawieniem oferty zaleca się analizę rynku tak, by ustalona cena była konkurencyjna i dawała szansę na możliwie szybkie znalezienie nabywcy i sfinalizowanie transakcji.

Eksperci, w tym m.in. pośrednicy w handlu nieruchomościami, przyznają, że w Polsce przydatny byłby system umożliwiający oszacowanie optymalnej ceny lokalu. Musiałby on uwzględniać m.in. wysokość czynszów na rynku, możliwość czerpania dochodów z wystawionej nieruchomości, ale też jej aspekty zewnętrzne, na które przeciętny kupiec zwraca największą uwagę. Taki system byłby wygodnym narzędziem głównie dla pośredników, lecz zarówno kupcom, jak i sprzedającym dostarczałby informacji niezbędnych do ustalania ceny oferowanej nieruchomości oraz do porównywania poszczególnych ofert na rynku. Lepsze rozeznanie pozwoliłoby natomiast na szybsze porozumiewanie się w kwestii cen poszczególnych lokali i skutkowałoby sprawniejszym działaniem całej branży.

Podobne artykuły

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola wymagana są oznaczone *