Kredyt hipoteczny a praca w sektorze publicznym

Data opublikowania: 25 marca 2021

W trakcie analizy kredytowej przeprowadzanej przez bank w procesie wnioskowania o kredyt hipoteczny, brane są pod uwagę nie tylko wysokość dochodów i historia kredytowa, ale również rodzaj zatrudnienia, długość stażu pracy i zawód. W efekcie na korzystniejsze warunki mogą liczyć pracownicy sektora publicznego, który charakteryzuje się dużą stabilnością zatrudnienia.

Analiza kredytowa – co brane jest pod uwagę podczas ubiegania się o hipotekę?

Uzyskanie kredytu hipotecznego poprzedzone jest szczegółową analizą zdolności kredytowej osoby wnioskującej o pożyczkę. Pod uwagę brany jest m.in. rodzaj umowy, na jaką zatrudniony jest pracownik, a także staż pracy. Umowa o pracę na czas nieokreślony to preferowana przez banki forma zatrudnienia. Analizowana jest także wysokość dochodów i kosztów utrzymania, stan cywilny, wiek, zobowiązania finansowe oraz wykształcenie i zawód.

AndreyPopov/bigstockphoto.com

Pracownicy sektora publicznego są wiarygodniejsi dla banków

Lepsze warunki kredytowania czy możliwość szybszego dopełnienia formalności dla pracowników budżetówki to wynik większej stabilności zatrudnienia w sektorze publicznym. Umowa o pracę, a także kilkuletni staż są szczególnie istotne przy staraniu się o kredyt hipoteczny. Dodatkowo, pod uwagę przez banki brany jest również stopień zawodowy, który w sektorze publiczny silnie powiązany jest z wysokością zarobków. Nie bez znaczenia są również dodatki, takie jak wynagrodzenie za pracę w trudnych warunkach, w nocy, czy za nadgodziny. Wszystko to ma znaczenie przy analizie kredytowej.

Banki przychylniej patrzą na pracowników budżetówki również ze względu na większą spłacalność kredytów przez osoby z tej grupy zawodowej. W efekcie osoby zatrudnione w sektorze publicznym mogą liczyć na korzystniejsze warunki kredytowania.

Preferencyjne warunki kredytów dla pracowników budżetówki

Zatrudnienie w sektorze publicznym daje możliwość negocjowania wysokości marży i prowizji, a także innych warunków kredytu, takich jak długość okresu spłaty czy samej wysokości pożyczki.

Co istotne, pracownicy sektora publicznego mogą spodziewać także się szybszej niż reszta klientów banków analizy kredytowej, a tym samym krótszego oczekiwania na dopełnienie wszystkich formalności związanych z kredytem hipotecznym. Wynika to z braku wymogu przedstawienia zaświadczenia o dochodach.

Na szczególnie korzystne warunki mogą liczyć osoby wykonujące pracę, które uznawane są za dochodowe i jednocześnie są zazwyczaj wykonywane przez całe życie zawodowe. Do takich profesji zaliczyć można zawody medyczne i prawnicze.

Istnieją również sposoby na zwiększenie atrakcyjności pracownika budżetówki w oczach banku. Do takich należy m.in. wysoki wkład własny, wynoszący minimum 20 procent wartości nieruchomości, redukcja kosztów utrzymania, aplikowanie o kredyt wraz ze współmałżonkiem, likwidacja kart kredytowych i spłata wcześniej zaciągniętych pożyczek.

Podobne artykuły

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola wymagana są oznaczone *