PKP sprzedały blisko 180 nieruchomości

Data opublikowania: 18 sierpnia 2014

Blisko 11% więcej nieruchomości sprzedała PKP SA w pierwszym półroczu 2014. Kasę spółki zasiliła kwota 46,4 mln zł – za tyle udało się sprzedać nieruchomości należące do PKP i uznane przez firmę jako zbędne lub nieekonomiczne.

Zarząd PKP SA szacuje, że do końca roku uda mu się w przetargach sprzedać nieruchomości na łączną kwotę ok. 236 mln zł, co w porównaniu z rokiem ubiegłym daje blisko 33 mln zł więcej. Obecny zarząd spółki w okresie 3 lat swojej kadencji liczy też, że łączna sprzedaż nieruchomości PKP w tym okresie może sięgnąć nawet 1 mld zł. Zarząd oczekuje też przyspieszenia kilku planowanych transakcji oraz ich rozstrzygnięcia i sfinalizowania jeszcze w tym roku.

Jednoznacznie da się zauważyć, że skuteczność przeprowadzania przetargów przez PKP SA poprawia się – w roku 2013 r. wyniosła 30%, a w tym roku jest to już 41% procent. Taki wynik zawdzięcza się nie tylko większemu zainteresowaniu inwestorów nieruchomościami Polskich Kolei Państwowych, ale i wystawieniu przez spółkę na sprzedaż nieruchomości bardziej atrakcyjnych niż te, które w przetargach pojawiały się w ubiegłych latach, i jednocześnie mało atrakcyjnych dla samego PKP (ośrodki wczasowe, hale, budowle i budynki o przeznaczeniu niezwiązanym z działalnością kolei).

PKPCiekawym sposobem obranym również przez PKP SA związanym z atrakcyjnymi pod względem lokalizacji dworcami i przylegającymi do nich nieruchomościami w dużych miastach są zaproszenia do inwestorów zainteresowanych rokowaniami w sprawie zagospodarowania tych dworców i ich okolic (m.in. dot. Warszawa Gdańska, Warszawa Zachodnia, Warszawa Główna, Wrocław Świebodzki, Gdynia Międzytorze). Te najbardziej atrakcyjne grunty nie zostaną przez PKP sprzedane, ale dworce wymagają remontu, który mogą wykonać firmy zwycięskie w przetargach na zagospodarowanie ich terenu. Łączna wartość takich deweloperskich projektów na w/w obiektach może wynieść od 3,6 mld zł jak w przypadku Warszawy Centralnej do nawet 340 mln zł jak w przypadku dworca Kraków-Bosacka.

Szacunkowe wartości tych projektowanych zadań deweloperskich mogą sprawić, że w rękach PKP będzie majątek o wartości 9 mld zł, z perspektywą wzrostu.

Podobne artykuły

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola wymagana są oznaczone *