Placemaking – główne założenia

Data opublikowania: 16 grudnia 2019

Znasz swoich sąsiadów? Spotykasz się z nimi na co dzień? Jeżeli mijacie się bez słowa, albo rzucając sobie w biegu obojętne „dzień dobry” to robicie dokładnie to, co było motorem napędowym do powstania placemakingu. Ta prospołeczna filozofia ma na celu poprawić relacje międzyludzkie. Na czym polega? Czy to dobra koncepcja? Jakie są jej przykłady?

Placemaking – poznaj swojego sąsiada!

To bardzo przyjemna koncepcja polegająca na zachęcaniu poszczególnych społeczności do wspólnych aktywności. W jaki sposób? Przede wszystkim dostosowując przestrzeń publiczną do potrzeb pobliskich mieszkańców. Mają oni mieć realny wpływ na to, jak wygląda ich okolica i angażować się we wspólnie realizowane projekty. Ich wizja liczy się najbardziej, a zatem jeżeli pragną mieć kwiaty w okolicy – mogą je zasadzić. W filozofii nie liczy się jednak sam pomysł a to, aby zrealizować go wspólnie z sąsiadami. Trend ma również na celu wprowadzenie do miast zakątków przyjaznych ludziom. Deweloperzy odchodzą zatem od blokowisk. Aktualnie stawiają na ładne osiedla, z placami zabaw, ławkami i miejscami do spacerowania. Projekty nierzadko uwzględniają właśnie przestrzeń, z której mieszkańcy mogą wspólnie korzystać – siłownię, strefę SPA a nawet baseny.

By No machine-readable author provided. HuBar assumed (based on copyright claims). [CC BY 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)], via Wikimedia Commons

Przykłady placemakingu

Świetnym przykładem zastosowania placemakingu jest Manufaktura w Łodzi. Jest to centrum handlowe, jednak zagospodarowane w taki sposób, że każdy czuje się w nim po prostu dobrze. Duża przestrzeń, ładnie zaprojektowana, z placem zewnętrznym. W podobnej koncepcji utrzymana jest również Ikea. Jadąc do niej czujesz się świetnie, prawda? Kto nie lubi zakupów w tym wielkim sklepie meblowym. A to dlatego, że są tam strefy dla dzieci, restauracje, a wystawy można zwiedzać w taki sposób, że klienci czują się jakby byli w domu. Browary Warszawskie w Warszawie również można określić mianem „dziecka placemakingu”. Jest tam bowiem miejsce nie tylko dla budynków, ale również dla ludzi.

Placemaking jest koncepcją, która ma służyć przede wszystkim ludziom. Ich dobremu samopoczuciu a nawet zdrowiu psychicznemu. Głównym założeniem jest to, że każdy członek społeczności angażuje się w działanie i dobrze czuje się w przestrzeni, w której się znajduje.

Podobne artykuły

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola wymagana są oznaczone *