Hipoteka jest jednym ze sposobów zabezpieczenia kredytu. Po spłaceniu długu wpis hipoteki w Dziale IV księgi wieczystej nie znika sam. Gdy hipoteka wygasła, a wpis nadal znajduje się w księdze wieczystej, stan prawny ujawniony w treści KW jest niezgodny z rzeczywistym stanem prawnym. Należy więc zadbać o wykreślenie wpisu z księgi wieczystej.
Wykreślenia wpisu z księgi wieczystej nieruchomości powinien dokonać jej właściciel po spłaceniu kredytu lub pożyczki. Aby tego dokonać, potrzebne są dokumenty potwierdzające, że dług został spłacony, a hipoteka wygasła. Dokumenty te na wniosek byłego dłużnika wydaje wierzyciel, czyli najczęściej bank. Cała procedura wykreślenia wpisu z KW składa się z kilku kroków.
Zacząć należy od uzyskania tzw. listu mazalnego, w którym wierzyciel oświadcza, że dług został spłacony i hipoteka wygasła. Dokument ten wydawany jest przez bank na wniosek kredytobiorcy po spłacie zadłużenia. Oprócz potwierdzenia spłaty hipoteki, list mazalny zawiera także zgodę banku na wykreślenie roszczenia z księgi wieczystej. Po otrzymaniu tego dokumentu właściciel nieruchomości musi złożyć wniosek o wykreślenie wpisu we właściwym Sądzie Rejonowym.
Wniosek o wykreślenie hipoteki z KW składa się na formularzu KW-WPIS, który można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości lub bezpośrednio w sekretariacie Sądu Rejonowego w wydziale Ksiąg Wieczystych. Następnie wniosek należy wypełnić, zwracając szczególną uwagę na prawidłowe wpisanie numeru księgi wieczystej oraz wysokości hipoteki. W razie wątpliwości dotyczących sposobu wypełnienia wniosku warto poprosić o pomoc pracownika sądu. Złożenie wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej wiąże się z koniecznością wniesienie opłaty w wysokości 100 zł. Opłaty dokonujemy w kasie sądu, gdzie otrzymujemy znaki skarbowe, które następnie należy przykleić na składanym wniosku. Innym rozwiązaniem jest opłata przelewem na rachunek bankowy sądu.
Wraz z wnioskiem KW-WPIS zobowiązani jesteśmy złożyć następujące załączniki: oświadczenie banku o spłacie zadłużenia, dowód uiszczenia opłaty sądowej, jeśli została ona dokonana przelewem, zdarza się również, że sąd prosi o upoważnienia do reprezentowania banku osób, które podpisały list mazalny. Po dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności składamy wniosek w biurze podawczym właściwego Sądu Rejonowego lub wysyłamy go listem poleconym na adres sądu.
Wydany przez bank list mazalny nie ma terminu ważności, warto jednak niezwłocznie zająć się wykreśleniem wpisu z księgi wieczystej, mając na względzie obowiązek zachowania zgodności rzeczywistego stanu prawnego nieruchomości ze stanem ujawnionym w treści księgi wieczystej. Wykreślenie wpisu z KW to formalność, która zwykle nie przysparza większych problemów. Czasem jednak może się to okazać skomplikowane, jeśli np. nieruchomość ma kilku współwłaścicieli, bo do wykreślenia wpisu potrzebne są podpisy wszystkich. W przypadku zobowiązań spłaconych wiele lat wcześniej może okazać się, że wierzyciel już nie istnieje i nie może wydać zaświadczenia o spłacie zobowiązania. Wówczas należy zwrócić się do Banku Gospodarstwa Krajowego, który ma możliwość potwierdzenia wygaśnięcia zobowiązania.